Luk flere tilbud medsalgsaktivering!
Sales enablement eller salgsaktivering er den interne og iterative proces, det er at få salg og marketing syet sammen til én stærk sejldug, der kan drive virksomheden frem mod øget omsætning.
I praksis skal salg forpligte sig på at konvertere et vist antal leads til kunder hver måned. Det forudsætter, at marketing forpligter sig på at levere et vist antal leads til sælgerne hver måned.
Det kræver, at salg og marketing har de rigtige værktøjer og kompetencer tilgængelige.
Derfor kræver det også, at ledelsen træffer beslutningen om at sætte gang i sales enablement — for det er ledelsen, der skal tage konsekvensen, hvis salg og marketing ikke er klædt ordentligt på til opgaven.
De konkrete værktøjer kan være forskellige, men som regel starter det med et godt CRM-system.
Den praktiske proces imod et bedre funderet samarbejde på tværs i organisationen handler om, at få identificeret hvilke mål, der løbes efter og hvor mange midler, der er til rådighed. Mål, midler, CRM og en skarp strategi for kommunikationen er ingredienserne. Men uden en
Er du interesseret i Salgsaktivering?
Så kontakt os her!
CRM: Grundlaget for en velsmurt salgsmaskine
Når kunderne giver sig til kende i dag, er de velforberedte og velinformerede, så hvis sælgerne ikke konstant er to skridt foran, bliver sælgerne fravalgt.
For at sælgerne kan nå kunderne og skabe profit til forretningen, er de nødt til at opruste til den nye digitale virkelighed og stå klar med attraktivt, værdiskabende content til kunden.
I den henseende er det afgørende, at salg og marketing samarbejder i langt højere grad end før, og den absolut bedste måde at arbejde med denne proces er at udskifte det gamle excel-ark med en godt implementeret CRM-platform.
Vi benytter HubSpots CRM, da det udover at være intuitivt og fuldt skalerbart også giver mulighed for at dokumentere resultaterne af jeres marketing og salgsindsats for resten af organisationen.
Salgsaktivering holder dig på forkant med kunderne
Med et solidt CRM som HubSpots har virksomheden en strømlinet fælles platform, der håndterer den dyrebare kundeinformation og integrerer med alle de værktøjer, marketing og salg skal bruge.
På den måde får marketing leveret data og input til den content, der skal hjælpe kunden igennem størstedelen af købsrejsen, før de afleveres til sælgeren.
Samtidig får sælgerne varme, kvalificerede leads, der er klar til at snakke forretning.
Den information, der kommer ud af salget, bliver automatisk synkroniseret med CRM og derfor også marketing.
Klæd din sælger på med eksklusivt content
Content er ikke længere noget, man kan vælge at satse på: En strategi, der kan være lige så god som alle de andre.
Tværtimod er content blevet forudsætningen for at trække kunder ind i butikken! Kunden forventer det og shopper kræsent mellem det bedste content. Jo mere marketing kan gøre for at give sælgeren godt content, han kan tilbyde potentielle kunder, jo flere salg.
Content skal altså ikke ses som noget, der starter og slutter sit liv i marketing. Det udformes muligvis i marketing, men det skal altid slutte i salg. Derfor skal det også prioriteres: God content tager tid. Det kræver ressourcer.
Hvis man ikke kan skabe det in-house, må man få ekstern hjælp fra et content bureau (ahem, vi er sådan et).
Smarketing
En stor del af sales enablement-processen går derfor på at gøre op med ideen om, at salg og marketing er forskellige afdelinger med forskellige mål. Det er muligt, det var sådan engang. Måske føles det stadig sådan. De sidder måske endda spredt.
Men i realiteten er begge afdelinger fokuseret på forskellige dele af salg — fra det forberedende, til det afsluttende, til det opfølgende. Og videre til det næste.
Derfor skal de trække i samme retning.
Giv dine folk de bedste forudsætninger
Salgsaktiveringsprocessen giver virksomheden en plan for, hvordan salg og marketing bliver mere effektive med de rigtige ressourcer.
I løbet af processen arbejder vi bl.a. med at:
- Analysere virksomhedens nuværende salgsproces og forbedre den
- Implementere HubSpot CRM og træne salgsteamet i brugen af det
- Integrere aktiviteterne i marketing og salg
- Udvikle målrettet content i form af kundecases, blogs, e-mail templates, præsentationer og video
- Eksekvere planen på tværs af de relevante kanaler