Tilhører du de 90%* af salgsansvarlige, som tror, at man ikke måle ROI på markedsføringsindsatsen?

Tilhører du de 90%? Så er du en af de mange salgsansvarlige, der stadig tror, at man ikke kan måle ROI på sin markedsføringsindsats og udelukkende opfatter sin kommunikation som generel branding, altså noget man ikke kan måle på.

Det betyder, at denne artikel vil gøre dig klogere!

Forudsætningen for at måle konkret på effekten af markedsføringsindsatsen er, at man har implementeret et CRM-system. Men mange virksomheder i industrisektoren har stadig en forholdsvis traditionel tilgang til CRM. Enten bruges det kun som begreb, mens man i virkeligheden manuelt opdaterer sine kundedata i Excel eller Outlook. Eller man har et stand alone CRM-system, som er begrænset til simpel dataindsamling.

Men hvad nu, hvis…

Hvad nu hvis det var muligt med et CRM-system, der giver dig en forståelse for, hvilken type kommunikation, dine kontakter reagerer positivt på? Et CRM-system der automatisk gemmer enhver ny kontakt, der er kommet ind via dit website, emails m.m. og som gemmer al relevant information, der ligger tilgængeligt om dit nye lead? Et CRM-system, der kan dele viden om aktuelle leads og mulige deals blandt dine sælgere – og klæde dem bedre på, så de kan målrette deres henvendelse til de varme leads. OG et CRM-system, der giver dig mulighed for at beregne ROI på din kommunikationsindsats?

Dette vidunder af et system findes!

Det hedder HubSpot CRM og er et af verdens mest udbredte af sin slags.

OG bedre endnu: Det er gratis.

I dette tilfælde betyder gratis ikke, at det er uden omkostninger. For det kræver naturligvis interne ressourcer at implementere systemet - eller omkostninger til ekstern assistance til formålet. Det er her FXA kommer ind i billedet.

Men regnen af gaver stopper ikke her. HubSpot CRM består af forskellige funktioner, som kan tilkøbes og give mulighed for at bruge CRM som kernen i din markedsføring på sociale medier. Derudover kan du sende og automatisere nyhedsbreve, bygge dit website på platformen og styre din after-sales services - for blot at nævne nogle få muligheder. Skønheden ved HubSpot er desuden, at alle funktioner udfolder sig på én og samme brugerflade.

FXA blog HubSpot icon

Helt konkret så er HubSpot en CRM-platform, der er organiseret i 4 såkaldte “hubs”. Hver Hub fungerer som en værktøjskasse for de redskaber, man har brug for i alle typer af digital kundekontakt:

CMS Hub: Her håndterer du din hjemmeside — det første, kunden ser. 

Marketing Hub: Her skaber man indholdet, der tiltrækker kunden til hjemmesiden.

Sales Hub: Her håndterer man sine leads og deals, samt hjælper kunden i den sidste del af købsrejsen. 

Service Hub: Her håndterer man den efterfølgende kontakt, så kunden får den bedst mulige oplevelse af after sales service og support.

Executive summery

Konklusionen er, at der faktisk findes et system, der kan give dig valide data på, hvordan din markedsføringsindsats virker. I løbet af en periode på 3 måneder vil du få konkrete informationer om, hvordan dine kunder tænker og bruger de informationer, du stiller til rådighed. Det betyder samtidig, at marketing ikke længere er afdelingen man bruger til alt det ”kreative”, men dem man tager fat i, når salg har brug for flere konkrete leads.

Desværre er det ikke nok med CRM. Det kræver en egentlig oprustning af salg og marketing, så de passer til den nye digitale virkelighed, hvor potentielle kunder først og fremmest leder på nettet efter løsninger. Møder kunden din konkurrents løsninger før dine, så er du allerede bagud på point.

FXA har årelang erfaring med integrationen af salg og markedsføring. Vi er certificerede HubSpot partnere og eksperter i kommunikation. Og vi hjælper gerne din virksomhed med at komme videre.

Her er links til tidligere artikler, som uddyber fordelene ved at arbejde med CRM:

Viden skal ud af sælgerens hoved – og ind i CRM


Industrielle virksomheder skal opruste til den digitale virkelighed

Hvad er HubSpot CRM?

 

*Procentsatsen er udregnet efter personlige erfaringer med en række industrivirksomheder og er dermed helt uden statistisk substans og hold i den virkelige virkelighed.

 

Har du spørgsmål? Så har vi croissanter!

Vi vil meget gerne fortælle dig meget mere om hvad CRM kan gøre for din virksomhed. 

Book et møde i dag