5 grunde til at vælge en professionel fotograf
Et billede er ikke blot et billede, en video ikke blot en video. Vi slæber alle sammen rundt på devices, der kan tage billeder, ofte i forbløffende høj teknisk kvalitet. Det er dog ikke det samme som, at vi burde bruge disse billeder i professionel sammenhæng. Der er nemlig forskel på at tage et snapshot af et eller andet og så at fortælle en historie, der sælger.
Tag et kig på disse to fotos. De forestiller den samme statue, nemlig Agnete og Havmanden foran vores kontorer på Park Alle i Aarhus. Det ene er taget med en iPhone 8 af den samme amatør, som skrev denne tekst, det andet med et professionelt kamera af en ægte fotograf – og efterbehandlet på computer.
Hvilket ville du vælge, hvis du nu ville sælge Agnete og Havmanden til en intetanende amerikansk turist, der vil have den gravet op og fragtet hjem til Oklahoma?
Det grimme har sat ny standard
Der er sket lidt det samme med foto og video, som der i sin tid skete med det grafiske håndværk: Fordi alle kan gøre det digitalt og ikke længere behøver at henvende sig til professionelle, så falder standarden markant. Vi har endda vænnet os til, at billeder gerne må være grimme, uskarpe, underbelyste og taget fra underlige vinkler.
Men hvis alle er ligeglade med kvaliteten, kan man så ikke bare skyde løs med lommebamsen og lade det være fint med det? Det synes vi ikke. Vi mener, at der her er en fremragende mulighed for at vise, at man er stolt af sine produkter, og at man tager sine kunders gode smag alvorligt – ved at bruge lidt ekstra på godt video– og stillmateriale. Det gælder også, hvis man som her skal tage et karakterfuldt portræt af en navngiven person i sit rette element:
Torben Jacobsen, montør hos KIBO Sikring, fotograferet af T2 Studio.
Her er vores fem gode grunde:
1. I skal fortælle historier, ikke dokumentere
Et billede eller en video kan være dokumentation, men det kan også være en historie.
Det gode billede evner at tale direkte til vores følelser og få os til at sætte ting i en større sammenhæng. I får skabt en historie, som henvender sig på helt andre planer end det rent faktuelle.
2. I vil gerne vise, at I er seriøse og professionelle
Godt billedmateriale er også vigtigt rent salgspsykologisk, fordi vi gerne vil forstå ting i en sammenhæng. Fordi foto og video fortæller en historie, danner vi helt automatisk en mental forbindelse mellem det gode billede, den seriøse virksomhed og det pålidelige produkt – et positivt loop.
3. Det gode foto er næsten lige så godt som at røre ved tingene
Et godt videoskud eller gode, professionelle stills henvender sig til det taktile i os: Vi kan mærke, hvordan det må være at røre ved produktet, bruge produktet, være på et givent sted, have skoene på. Se f.eks. dette foto fra vores kunde Egholm, produceret af vores gode partner T2 Studio. Det forestiller en redskabsbærer, og der er brugt lang tid på lyssætning og efterredigering. Bemærk f.eks., at dækkene, som normalt ville fremstå helt sorte, er lyssat specielt, så man kan se dem. Faktisk er der ikke tale om ét billede - der er taget mindst ti billeder fra samme vinkel, men med forskellig lyssætning. Disse billeder er så sammenredigeret til ét.
Du kan her se billedet, før det blev redigeret, og som det ser ud i en endelig version.
Bemærk også, at operatøren også har fået ekstra lys – vi vil nemlig gerne vise, at der er tale om et godt sted at sidde og bruge en arbejdsdag. Det er en del af den overordnede fortælling om Egholm, som vi formidler her. Det skal kunne mærkes, også selv om man blot bruger øjnene.
(Billederne er nedskaleret til webbrug; originalopløsning er mange gange højere end det, selv den nyeste smartphone kan præstere)
4. Få konsistens i udtrykket
Vi vil til enhver tid anbefale, at der sættes midler af i et udviklingsbudget for et nyt website eller en messestand etc. på at få taget en serie fotos og videos, der er konsistente i udtrykket og i overensstemmelse med jeres overordnede brand og design. Man ser det straks, hvis der har været fjorten forskellige mennesker med varierende grader af talent og tålmodighed til at skyde løs af jeres ansatte, jeres produkter eller jeres bygninger (tip: Lad være med at vise billeder af jeres domicil, medmindre det er til salg eller er Versailles). I gør jer umage med at fremstå professionelle på alle andre måder, så hvorfor ikke også på det visuelle?
5. Alle kan tage billeder, men mange burde lade være
En professionel fotograf har både udstyret og uddannelsen til at producere fotos og video på et helt andet kvalitetsniveau end det, der kommer ud af din iPhone, og den professionelle har også erfaringen og indsigten i at sætte lys og efterredigere, så lækkerhedsfaktoren stiger nærmest eksponentielt. Det giver direkte effekt på jeres brand og på jeres evne til at tiltrække interesserede kunder.
Husk lige video!
Video virker. Det er bevist igen og igen, at videobåret kommunikation er noget af det mest slagkraftige, der overhovedet findes, når man vil have sit budskab ud i verden. Men på samme måde som med stills er der også forskel på, hvor godt video kan laves. Denne video, også for Egholm, er dels produceret i et virkelig bredt bredformat og er sammensat af video og droneskud. Den bruges for tiden som mundvandsfremkaldende content på Egholms website:
Men prisen 😬
Men prisen, kære ven, prisen. Det er altid den afgørende faktor, der bremser de gode fotoprojekter. Og det er klart, at hvis man ikke er i stand til at kaste mange tusinde kroner efter godt visuelt materiale, så nytter det ikke at drømme om at have smukke fotos og videoer. Men heldigvis er der også mange virksomheder, der gør en dyd ud af at præsentere noget godt og professionelt billedmateriale.
Og får man en professionel partner med ombord, kan man tilrettelægge sig ud af meget, effektivisere, optimere, så prisen pr. skud eller pr. video faktisk bliver overraskende rimelig.
Hos FXA arbejder vi sammen med flere topprofessionelle fotofirmaer, bl.a. T2 Studio, og vi formidler gerne kontakten – og bidrager selv med vores viden og erfaring inden for branding og historiefortælling.