Podcast: Kom tæt på kunden med specialistviden om din industri
Podcast er i udvikling, men ikke en ny spiller på markedet. Men er det tiden værd som virksomhed?
Det er efterhånden en veletableret medieform, der viser sig enormt effektiv til at få formidlet sit budskab på en letfordøjelig, uformel facon. Lydmediet bruges af mange. Rigtig mange! Faktisk lytter 43% af den danske befolkning mellem 18-75 år til podcasts. Men er der værdi at hente, når man ikke bringer de seneste nyheder, diskuterer historie eller true crime?
Kan der være gevinst ved en podcast for de tungere industrivirksomheder, hvis emner omhandler CNC-maskiner eller elektromagnetiske komponenter? Det korte svar er, JA – det skal bare ramme det rigtige publikum.
Helt konkret kan du ud fra ét podcastafsnit producere 3 blogindlæg og 8 SoMe-posts samtidig med, at du kan spare 4 møder og en strøm af spørgsmål fra marketingholdet. Har vi fanget din opmærksomhed nu?
Hvad er en podcast helt præcist?
Forestil jer et online radioprogram, hvor indholdet kan tilgås, præcis når lytteren har tid til det – og fra hvilken som helst enhed.
Podcasts dækker ALLE mulige emner lige fra madlavning til viden om finanserne. Tilgængeligheden gør det til et yderst attraktivt værktøj, når vi snakker content marketing.
Podcast som medie har utallige fordele – og når det bruges som led i en marketingstrategi, har industrivirksomhederne virkelig nogle gevinster at hente.
Rid på (lyd)bølgen og få glæde af disse 4 fordele
Lad os komme ind på fordelene. Vi har gennemgået og sorteret det hele, så du kun skal forholde dig til de fire vigtigste:
1) Samarbejde og netværk
Podcasts er en effektiv måde at netværke på. Ved at bringe thought-leaders, virksomhedsejere eller andre podcastværter på banen, kan din markedsføring nå nye højder, og du formår at nå ud til et helt nyt publikum, hvilket med tiden kan udvide din virksomheds kundebase milevidt.
Ved at dele podcasten på sociale medier og tagge optrædende gæster kan du opnå en reach, der overstiger din virksomheds egen rækkevidde på diverse platforme. Man kan også genoptage debatten i en senere afsnit med nye vinkler, så samarbejdet får lov til at spire på platformene for både din virksomhed såvel som gæsts virksomhed.
2) Content-bolden ruller helt af sig selv
Et enkelt podcastafsnit kan bruges som fundament for en ret omfattende mængde content. Man skal bare liiige have styr på, hvordan man udnytter det.
Et tænkt scenarie kan være, at du i samarbejde med en vært optager et afsnit om 'CO2 nedskæringer i metalbranchen' - det i sig selv giver 50 minutters spændende indhold. Derefter udsætter vi afsnittet for en mindre metamorfose, så vi ender med 3 blogindlæg, 8 SoMe posts og en indholdsoversigt for dit næste podcastafsnit - alt sammen på baggrund af noget, som du har brugt en lille time på at indspille.
Der spares altså både tid (og som bekendt: tid = penge) og ressourcer ved at kunne luge ud i brainstorming-sessions, redaktionsmøder samt behandling af og informationsdeling til både blogindlæg og SoMe-posts til marketingafdelingen. Det er en effektivisering af markedsføringen, der vil noget!
3) Gør din virksomhed mere personlig
Som et led i at personificere din virksomhed er storytelling en uundgåelig fordel, som nemt kan indfries via din podcast.
Lyd er nemlig et fantastisk redskab til at give dit publikum en fornemmelse af, hvem I er som virksomhed, da det giver lytteren et klart indtryk af din personlighed og karakter, som unægteligt vil blive linket til din virksomhed.
Personlighed kan være en svær opgave at mestre på tekst. Det er nemlig ikke helt uden besvær, at eksempelvis humoren kommer til udtryk, når man tyer til tasterne. Netop derfor er lyd - og særligt podcasts - et enestående redskab, når du og din virksomhed skal skabe en personlig forbindelse til dit publikum.
4) Autoritet og thought-leadership
Som industrivirksomhed er det helt afgørende, at man har styr på det tekniske fundament, der ligger til grund for ens ydelser. Om man er specialist i metal, rumfart eller noget helt tredje er sådan set underordnet. Man skal blot kunne iscenesætte sig selv som thought-leader på området, så ens målgruppe er trygge ved at handle med netop din virksomhed.
Podcasts byder op til, at man kan "nørde" de nyeste innovationer indenfor virksomheds felt og forme tilgangen, så det rammer lige ned i målgruppes behov. Man kan sågar invitere relevante gæster ind, for at få nuanceret vinklerne på et specifikt emne, ophøje vidensniveauet og derved opnå den autoritet, som virksomheden fortjener.
... Og hvis gæsten ligeledes promoverer afsnittet, kan den tidligere nævnte content-bold virkelig tage fart.
Når én genistreg bliver til flere
Har I oplevet, at jeres produktionslinje tilegnes værdi ved hjælp af front-end design? Eller går I med tanker om at implementere AI til at effektivisere igangværende processer? Det er selvfølgelig tænkte eksempler, men pointen er, at forretningsinitiativer og -idéer altid er fremragende materiale til en podcast.
Og med en podcast kan det forgrene sig til meget mere end det. I har nemlig skabt grobund for at generere utallige vinkler på jeres historier.
Forgreninger der kan tage form som utallige medier - lige fra et fængende SoMe-opslag med en teaservideo fra podcastindspilningen til en casehistorie på jeres website.
På den måde kan du altså skære 4 møder, 2 teamsopkald og 5 e-mails ned til en enkelt indspilning, og få den helt store content-gevinst, som illustreret ovenfor.
Hvis det ikke er value for money, så ved vi ikke, hvad er.
Formår du at fange dit publikum med det indhold, du bringer i din podcast, så har du mulighed for at holde på lytteren i mange timer. Det er altså betydelig længere tid end et gennemsnitligt besøg på dit website.
Skal din virksomhed også have fingrene i en podcast?
Er du blevet nysgerrig på podcasts som led i din marketingstrategi, men stadig i tvivl om, hvordan det skal gribes an?
Så har vi vores helt egen podcast-guru, der sidder klar til at guide dig igennem processen, så du kan få skabt en attraktiv podcast, der får det helt rigtige publikum til at hungre efter næste afsnit.
Ring eller kontakt os nedenfor, og lad os tage en snak om, hvordan podcasts kan skabe stor værdi for netop din virksomhed.