Kan du erstatte din kommunikation med AI?

Det er nok ikke gået manges næse forbi, at kunstig intelligens er på vej med stormskridt. AI vil revolutionere vores sundhedssektor og give læger indsigt i astronomiske data om sygdomme. AI vil give ingeniører mulighed for at verificere data og få nye vinkler på gamle problemer.

 

Det handler denne blog ikke om.

 

Den handler til gengæld om, hvilke landvindinger du kan forvente med AI i din virksomheds kommunikation. Og du får til sidst svaret på, om du kan erstatte dit marketingbureau med AI. (Vi er på forhånd skeptiske)

AI er allerede ankommet på bureauerne

For at begynde med det oplagte, så bruger vi som bureau allerede AI i dag. Det er en integreret del af de tegneprogrammer, vi bruger på tegnestuen. Desuden bruger vi AI services til at generere idéer til nye navne og tekster. Vores webudviklere bruger AI til at verificere kodestrenge og gøre arbejdsgange nemmere. AI er integreret i HubSpot som er vores foretrukne CRM/CMS platform. AI er et glimrende værktøj til at søge efter online informationer, udvikle personas og meget mere. Spørgsmålet er, hvilken betydning det vil få i kommunikationen for virksomheder i den industrielle sektor, som er vores kernekunder.

Selvom nogle i dette segment vil bruge AI i deres egen udvikling og produktion, så betyder det ikke, at det vil revolutionere deres måde at kommunikere på. De mest teknologipositive, der arbejder med kommunikation mener, at AI vil overtage arbejdsgange, minimere brug af designere, fotografer og tekstforfattere - og dermed minimere omkostningerne. Med lidt øvelse i at stille de rigtige spørgsmål til AI, er idéen, at kan man f.eks kan få genereret relevante og kreative artikler om et bestemt emne. For nogle vil dette helt sikkert være en mulighed. Vi er dog lidt mere skeptiske på vores kunders vegne. Derfor har vi testet en række forskellige scenarier med AI udvikling af både tekst og billeder for vores egne kunder. Vi har helt lavpraktisk brugt grunddata og personasbeskrivelser fra eksisterende blogs fra vores kunder og bedt ChatGBT om, at generere en tekst. Resultatet er meget afhængig af, hvad prompteren præcist spørger om og efter mange tilretninger og præciseringer, forelå der 10 blogs vi kunne konkludere på.

Der er en række udfordringer forbundet med det output vi bliver præsenteret for

Vigtigst af alt, så er det vanskeligt at verificere, om de data teksterne bygges på er reelle eller fiktive. Det virker som om teknologien hallucinerer og opfinder de data, som vi gerne vil høre. Ofte er teksterne i et sprog, som ikke afspejler normal talebrug og der bruges mange almindeligheder og salgsorienterede vendinger. Når det gælder generering af billeder, så kan du selv vurdere kvaliteten her:

AI-prompt-2

Prompter input: Show me a photo realistic image of a worker handling a huge windpower flange in a production environment.

AI-original-2

Vores version.

AI-promopt-1

Prompter input: Show me a photo realistic image of a OneWeb satellite in orbit around the earth.

AI-original-1

Vores version.

AI-prompt-3

Prompter input: Show me a photo realistic image of an electrical storage unit in a Danish suburb.

AI-original-3

Vores version.

Fælles for de fleste fotos vi kan generere er, at menneskehænder er svære. Formelt set, er opgaven som beskrevet løst, men ingen af de viste fotos lever op til den kvalitet vores kunder efterspørger.

Alt det, der ikke virker. Og hvad der gør

Vores konklusion er, at AI vil få stor betydning i mange sektorer – også vores egen. De værktøjer som vi allerede bruger vil naturligvis blive bedre, men der vil gå lang tid, før man med succes kan skrive en god artikel om rumteknologi eller forsvarssystemer, uden at bruge lang tid på at verificere data og genskrive til et mere brugbart sprog. Til gengæld vil teknologien være et godt hjælpeværktøj til at skaffe informationer meget hurtigere end et menneske kan. Her er Google allerede et særdeles brugbart værktøj – med AI får man en endnu bedre brugerflade til at søge.

 

Internt ja. Eksternt nej

Foreløbig er vores holdning, at AI kan bruges til intern sparring, men ikke til ekstern brug. Vi kan bruge teknologien til research og dermed spare tid, men til gengæld vil timerne blive brugt på at verificere data og tilrette sproget. Der findes allerede i dag AI teknologi til at skrive tekster til sociale medier, men de er bedst til tekster, der ikke kræver stor teknisk indsigt eller har helt specifikke formål. I forbindelse med udvikling af websites og webapplikationer, så er der mere at hente i udvikling af de bagvedliggende koder. Det handler om at optimere arbejdsgange internt, og kan på den måde give kunderne den samme fordel.

På samme måde er AI god til at forbedre eksisterende foto ved at tilføje mere baggrund eller en blå himmel. Det kan også være bestående fotos som bliver stylet anderledes, f.eks som en illustration eller i en anden farvetoning. Kæden falder oftest af, når det handler om at genere fotos ud fra en bestemt kontekst – og hænder og fødder volder for det meste problemer!

AI-prompt-4

Prompter input: Show me a photo realistic image of a hand holding a football.

AI-prompt-5

Prompter input: Show me a Van Gogh style illustration of a hand holding a football.

På vores bureau vil vi lede efter nye måder at udnytte AI, men det vil blive som en følgesvend til menneskelige ressourcer. Vi tror ikke på en revolution, men måske en evolution på vej mod at forbedre arbejdsgange og automatisere marketing content. En af de ting, som AI er god til er at identificere mønstre i store datamængder. Det vil være brugbart til at få produktdata eller data om kunders bevægelser på sociale medier til at blive aktive i markedsføringen. I dag har mange virksomheder store datamængder liggende i en PIM database, men de bruges primært til produktdokumentation. Her er der mulighed for at bruge disse data i salg og marketing.

Med andre ord, så er inspiration og mønstergenkendelse de områder, der er mest at hente.

På spørgsmålet, om du kan erstatte dit marketingbureau med AI, er svaret et klart og rungende: Ai for fa’en.