Idealplan og roadmap
Idealplanen giver overblik over hvilke muligheder, mål og omkostninger, der er forbundet med digitalisering af virksomheden
Alle virksomheder har udfordringer, der gør, at man ikke befinder sig lige præcis der i markedet, hvor man gerne vil være.
På grund af budgetter, produktionsudfordringer, leverandører etc. kan det være uoverskueligt at finde ud af, hvordan man skal bevæge sig frem mod firmaets ønskeposition i forhold til markedet.
Men tegner man en streg mellem virksomhedens udgangspunktet og idealet, har man pludselig en rute, man kan bryde op i overskuelige etaper, der hver indeholder klart definerede udfordringer, der er til at håndtere.
Vi kalder det en Idealplan.
Idealplanen er udgangspunktet for kommunikationsplanen
Som navnet antyder, er idealplanen den rigtige plan i den ideelle verden. Det er også den første del af en egentlig kommunikationsstrategi.
Se det sådan her: Man kan ikke altid kan få alt, hvad man peger på. Men hvis man ikke har en klar ide om, hvad det er, man helst vil have, er det svært at vide, hvordan man bevæger sig i retning mod det.
Idealplanen bliver til et roadmap
Med Idealplanen i hånden er det tydeligt, hvilke udfordringer man med fordel kan fokusere på for at få mest muligt udbytte. Derefter laver vi et konkret roadmap, man kan begynde at eksekvere på.
På den måde når man, hvis ikke idealet, så et godt stykke af vejen — måske endda længere end man ville have troet i udgangspunktet.
Herefter er det tid til en ny Idealplan...