Hvorfor nøjes?

Marketingindsatsen fungerer ikke, når man ikke arbejder struktureret med marketing

Store danske virksomheder har deres egne udfordringer med ESG, råmaterialer og rekruttering, ikke meget anderledes end de problemer man ser ved SMV'er. Men de store har 100% styr på leadgenerering af såvel nye kunder som nye medarbejdere.

Så spørgsmålet er, hvorfor SMV'er nøjes med et digitalt set-up, der kun i begrænset omfang kan skaffe kvalificerede leads at arbejde med? Hvad er det der gør, at store organisationer kan, men mindre kan ikke? Det forsøger vi at finde et svar på i denne blog.

mand

Forfængelighedsdata

Store danske virksomheder - ingen nævnt, ingen glemt – har altid en professionel og gennemtænkt digital infrastruktur som understøtter forretningsstrategier og mål med salgs- og marketingaktiviteter. Som kontrast er billedet langt mere broget i SMV'er. Mange (alt for mange) er ikke gået i gang med den nødvendige digitalisering af deres salg og marketing og resultatet er, at der arbejdes uden at få konkrete data på effekten. Man lever med andre ord med, at der bruges penge på at udvikle godt indhold som ligger på websitet uden at få den store opmærksomhed. ELLER, at det ender på LinkedIn eller Facebook uden at der kommer mere end nogle få ”likes” eller ”views” ud af det.

3.205 besøgende. 77 likes. 18% bounce rate. Anonyme besøgende på websitet og likes på sociale medier er hvad kommunikationsfolk kalder forfængelighedsdata. Det ser godt ud, men der kommer ikke omsætning ud af det, for man ved ikke, hvem de besøgende er, og hvem, der har læst ens post uden at give et ”like”.

De store kan. De mindre kan også

I store organisationer er der et naturligt krav om at professionalisere og udvikle strukturer, som medarbejdere kan udfylde med kompetencer. Det gælder i salg, hvor der er brug for et formaliseret CRM i stedet for diverse Excell ark. Og det gælder i marketing, hvor der er brug for langsigtede planer og brugerdata, der understøtter salgsindsatsen.

Denne logik er ikke til stede på samme måde i mindre organisationer. Der er helt sikkert dygtige kollegaer i salg, som traditionelt har haft stor indflydelse, fordi de har kontakten til virksomhedens vigtigste aktiv: kunderne. 3 ud af 4 virksomheder har implementeret CRM i erkendelse af, at der skal være styr på hvor kunden er i salgsprocessen. Til gengæld er der ikke så mange SMV'er der har en fuld funktionsdygtig marketingafdeling. Det er ofte den salgsansvarlige, der også har ansvaret for marketing. Når der ikke er en struktureret metode til at arbejde med marketing bliver det anset som noget, der ikke helt har effekt og ikke kan dokumenteres. Det er som et cirkelbevis: et tilsyneladende logisk bevis, som bygger på det, der skal bevises. Marketingindsatsen fungerer ikke, fordi man ikke arbejder struktureret med marketing. Eller Gud findes, fordi det står i Biblen. 

Selv i virksomheder, der arbejder med at integrere salg og marketing er teknologien ofte en barriere. Systemer taler ikke sammen og nogle CRM systemer er ikke intuitive og bliver derfor ikke vedligeholdt med data.

Bygning loop

En veldokumenteret dosis medicin

Medicinen er at gøre som de store danske virksomheder. Nemlig at bygge en egentlig digital platform, hvor indsatsen i salg og marketing deles og på den måde får alle valide data om, hvilke typer af kommunikation, der virker, og hvilke der ikke gør. Driftsmidlet på motoren er at udvikle løbende indhold til website og sociale medier, der giver vores kernemålgruppe noget at reagere på. Alt det der virker, skal vi gøre mere af. Det der ikke virker, skal vi stoppe med.

Vores indgang til digital transformation er, at så mange funktioner som muligt i salg og marketing skal løses med så få teknologiske systemer som muligt. Derfor er vi de helt store fortalere for HubSpot CRM, hvor man også kan bygge sit website og landing pages, styre sine sociale medier og kampagner og samle al relevant statistik og brugerdata. I et eneste overskueligt brugerinterface.

Nogle samler salg og marketing og kalder det et revenue team. Andre kalder processen for sales enablement. Vi kalder det bare en rigtig god idé. 

Vil du høre mere om kommunikation eller HubSpot, så skriv eller ring til vores HubSpot ekspert, Peter Lindstrøm.