Hvordan strukturerer du content på dit website?
Betyder det så meget, hvordan dit indhold på websitet er struktureret, så længe det er til at finde for de kunder, skal bruge det? Umiddelbart er det let at svare nej - så længe websitet kun er bygget for at servicere bestående kunder, der allerede kender jeres indhold og struktur.
Det er de færreste, der kan nikke genkende til det, for din virksomheds online tilstedeværelse skal for det meste servicere mange flere behov end det.
Det kan f.eks. være kunder, du kender personligt eller som er gæst i din webshop. Det kan være nye kunder, der ikke kender din virksomhed i forvejen – eller det kan være bestående eller nye medarbejdere, du endnu ikke har ansat.
Vi har lavet en lille guide!
Vi vil nemlig gerne vise, hvordan man bedst får struktureret sit indhold, så det kan skabe forretning og ikke blot være et opbevaringssted for alle typer af indhold.
Inspiration til at strukturere indhold
De fleste virksomheder vil med tiden opleve, at det website man fik produceret for 3 eller flere år siden, er knopskudt med nye typer af indhold i takt med, at nye behov er opstået. Der er ikke noget i vejen for, at man kan have meget indhold tilgængeligt på sit website, men det er en strategisk beslutning, hvilken type af indhold, der er vigtigst. En simpel oprydning i navigering, struktur og indhold vil typisk begynde med, at man beslutter, hvem der skal have gavn af at besøge websitet. Ønsker man at inspirere potentielle kunder eller medarbejdere er det en anden type indhold, der skal vises først, end hvis du ønsker at sælge produkter i en webshop. Begge dele kan være lige vigtige, men man er nødt til at prioritere. Inspiration til den proces er at se på hvilke personaer, indholdet skal ramme.
Er det f.eks.:
1. Bestående kunder på strategisk, taktisk eller operationelt niveau
2. Nye kunder på strategisk, taktisk eller operationelt niveau
3. Bestående medarbejdere
4. Nye medarbejdere
5. Underleverandører
6. Bank, finans eller øvrige aktører
Når vi anbefaler at have indhold på et strategisk, taktisk eller operationelt niveau, så er det fordi, der typisk er flere aktører, der har indflydelse på, hvordan kunden foretager et køb. Jeres første salg sker måske efter, at kunden har læst indhold, der er målrettet folk på ledelsesniveau, efter de har konfereret med ingeniører eller teknikere i deres egen organisation. Andre gange bliver de folk, der arbejder med det indkøbte produkt på operationelt niveau, spurgt til råds om kvalitet og brugsegenskaber i forbindelse med et genkøb.
Hvordan navigerer du i indholdet på dit website?
Opdeles navigering og indhold i segmenter eller brancher, så bliver det nemmere for besøgende at genkende sig selv og føle sig velkommen på sitet. Det betyder i praksis, at en kunde i byggebranchen vil være tiltrukket af indhold med genkendelige fagtermer, fotos og videoer fra byggepladsen.
Øvelsen er i første omgang at sikre, at besøgende, kendte eller ukendte, møder den helt rigtige fortælling om din virksomhed. Her vil produktfotos eller produktionshaller næppe gøre tricket alene. Fortæl i stedet om, hvordan netop din virksomhed gør en forskel for kundens produkt eller ydelse.
Når først denne fortælling er formuleret, er det ligeledes vigtigt, at den besøgende kan lokalisere indholdet på dit website. Derfor er det vigtigt at have en topmenu der giver et logisk overblik over det indhold, du ønsker at præsentere på dit website.
Et eksempel kan være at opdele topnavigeringen i:
1. Hvad kan vi?
2. Hvor bruges det?
3. Hvem er vi?
4. Karriere
5. Webshop
Det kan formuleres på mange måder, men det vigtigste er, at topnavigeringen ikke bliver for lang og dermed uoverskuelig. Til gengæld kan der være meget indhold, som man kan udfolde til ydelser, produkter, processer, teams og dokumentation – så længe det er nemt at gennemskue, hvordan man finder frem til det indhold, der er relevant.
Forslag til strukturering af indhold på din e-commerce løsning er en disciplin for sig selv, som hurtigt vil gøre denne lille inspirationsblog til en murstensroman. Men helt generelt kan man sige, at visningen af indhold skal afvejes i forhold til samme principper, der gør sig gældende med øvrig information – blot med fokus på, at brugeren nu leder efter en specifik løsning og ikke generel information. Er alle produktdata med tilhørende fotos f.eks. struktureret i en central PIM database? Så vil der være nye muligheder for at fremvise data i form af en produktgenerator, eller man kan designe sit eget produktblad med kun de aktuelle specifikationer angivet.