Døden er nær
Din hjemmeside er som en hamster. Begge oplever kun tre fødselsdage.
Så hvad gør du, når tiden kommer til at skifte ud?
Som små kæledyr skal din hjemmeside vandes, mades og nusses om. Og alligevel er det slut en dag, og du skal overveje, om ikke det er på tide at skifte oldsagen ud med noget nyt, der måske ligefrem kan gøre nytte for føden. Men for mange er projektet med at etablere et helt nyt website temmelig uoverskueligt. Det behøver det ikke at være. Læs vores guide, hvor vi deler projekt-nyt-website op i ni overskuelige faser.
BONUS:
I bunden af artiklen kan du hente en smækker PDF med en grafisk oversigt over de ni faser!
Din fireårige datter ved det ikke, men du gør: Alle klappedyr har en vis udløbsdato, og den rykker hele tiden tættere på. Det gælder hamstere*, og det gælder et andet dyr, der også skal passes og plejes, så længe det er blandt os: Din hjemmeside.
Her vil vi ikke skrive om, hvordan du passer din hjemmeside, indtil tiden sig nærmer, hvor den skal bort. Her vil vi skrive om de faser og overvejelser, I skal gøre jer, når I indser, at der skal ske noget nyt. Det sker i gennemsnit hvert andet eller tredje år for de fleste organisationer, og det kan godt give anledning til skræk og svedige hænder. De medarbejdere, der kan huske sidste gang, er enten rejst, eller også gemmer de sig på toilettet, indtil I har udpeget en intern projektleder (som ikke er dem). Men der er ingen grund til panik.
De hovedfaser, der er i et webprojekt, går vi igennem kort og kursorisk – og intentionen er at give jer overblik og ro i maven. Det er ikke svimlende uoverskueligt. Se selv nedenfor.
Men først: Hvorfor skifte ud?
Kort fortalt – fordi jeres website i stigende grad er en motor for forretning. Vi har skrevet en længere klamamse om, hvor vigtigt det er at tænke forretning online, og det gælder i allerhøjeste grad for B2B-virksomheder. Kort fortalt er vores pointer disse:
- Kunderne er online og forventer, at I også er det.
- Kunderne bruger laaaang tid på at researche, før de tager det vilde skridt at etablere kontakt og give sig til kende – den tid bruger de online, ikke på messegulvet.
- Et ordentligt website kan hjælpe jer med rekruttering, med branding og ikke mindst med at sortere ud i de kundeleads, I alligevel ikke gider.
Med andre ord: Jeres forretning er ved at flytte ud på det der internet, og I må hellere sørge for at følge med. Ikke at det skal lyde som en trussel, selv om det naturligvis er ment som en trussel.
De ni faser i dit webprojekt
Et webprojekt – hvor man skal starte fra scratch og ikke bare give det eksisterende site en tur med pudseklud og WD40 – rummer typisk disse ni faser:
Fase 1 - Strategiske overvejelser
Hele processen er nødt til at begynde et helt centralt sted med et spørgsmål, der kan føles nærgående: Hvad vil I overhovedet med jeres website?
Det er det, vi kalder de strategiske overvejelser, for det er her, vi sætter kursen. Vi skal afdække målgrupper og segmenter, vi skal gå i dybden med at finde de rigtige argumenter for at man skal vælge jer, og vi skal nøje overveje, hvordan vi får skabt den rigtige trafik.
Det gør vi typisk sammen med jer på en workshop, hvorefter vi går hjem og tænker, skriver, ringer til jeres venner og uvenner, og så fremlægger vi en plan for jer.
Læs fx her om hvordan vi typisk går til den slags opgaver.
Fase 2 - Kravspecifikation
Når vi ved, hvad vi skal med websitet forretningsmæssigt og kommunikativt, kan vi begynde at definere, hvad det så skal kunne.
Kravspec’en er et metodisk stykke arbejde med et relativt højt tørstofindhold, men det er af afgørende vigtighed for at naile den efterfølgende proces. Hvor vigtigt er det, at sitet fungerer på mobile platforme (et bud: Megavigtigt)? Hvilke integrationsmuligheder skal der være over til jeres andre IT-løsninger? Skal der være mulighed for webshop eller PIM-integration? Jo mere nøjeregnende vi er med dette stykke arbejde, jo nemmere bliver alt andet sidenhen – og vi undgår også efterfølgende diskussioner om hvorfor den ikke kan dit eller dat. Det hele står i kravspec’en.
Fase 3 - Valg af platform
Nu ved vi, hvilket website vi gerne vil have med. Nu skal vi vælge den motor, det skal køre på. I har formentlig allerede en platform, jeres nuværende website ligger på – vi skal vurdere, om det er den rigtige, og om den er fremtidssikret (så vidt som det nu kan lade sig gøre). Der er mange overvejelser her, og dem skal vi nok hjælpe jer med at afklare. De vigtigste er:
- Pris: Nogle CMS’er gratis, fx Wordpress. Men med gratis menes ofte, at der er skjulte omkostninger derinde et sted. Med gratis må man lægge sig på knæ og bare acceptere, at der er talrige begrænsninger i design og funktionalitet, som måske ikke lige harmonerer med det, man skal bruge. Det kan alt sammen løses. Men så kører taxametret også. Det kan være mere økonomisk fordelagtigt at vælge et købe-CMS, der kan det, man vil have, fra begyndelsen.
- Brugervenlighed: Hvem skal sidde og opdatere fra dag til dag, hvor mange skal have administratoradgang, og har folk de skills, der skal til for at håndtere systemet? Nogle CMS’er er komplekse, andre er bedragerisk enkle, men alle skal læres – og kan læres. Her skal jeres rådgiver gerne være så uvildig, som man nu kan være. Vi har alle vores yndlings-CMS’er; hos os hedder de HubSpot, Dynamicweb og Wordpress, men vi er ikke religiøse. Særlig meget. Vi har bare set lyset, og det strømmer guddommeligt ud over menneskeheden fra HubSpot.
Fase 4 - Design
Når vi har valgt systemet og ved, hvad det skal kunne, kan vi gå i design-mode. Her skal vi definere sitets IA (Internet Architecture), brugerflade, farveholdning, opsætning m.m., og det skal alt sammen kunne rummes i de skabeloner, vi har valgt til sitet. De tider er forbi, hvor webdesignere eksperimenterede med al landsens sære ideer til brugerinterfacet – brugerne er internet-savvy som bare pokker og ved nøjagtigt, hvad de forventer skal være hvor. Det ved vi alt om.
Fase 5 - Manuskript
Sideløbende med fase 4 (og også ofte før det) skal der skrives. Vi ser desværre alt, alt for ofte, at virksomheder får sig overtalt til et billigt website – uden at nogen gør opmærksom på, at der også skal proppes indhold i sitet i form af tekst, billeder, video, grafik, cases og så videre. Man tror, det er løwn, men for mange webdesignere er indholdet sekundært og noget, kunden selv må ligge og rode med. Forstå det, hvem som kan.
For os er indholdet, budskaberne, evnen til at skabe forretning, alt. Vi arbejder ofte i et værktøj, der hedder Slickplan, og hvor man på en og samme tid kan skrive teksten, strukturere sitet i sider og undersider og også skrive SEO-snippets i samme arbejdsgang. Det giver overblik og gør det let for kunden at læse korrektur. Når manus er godkendt, skal det (ofte) oversættes; her bruger vi professionelle oversætterbureauer. Under manusfasen hører også den indledende SEO-analyse, hvor vi ser på, hvilke ord og vendinger, vi bør benytte os flittigt af i teksten, så I kan komme til at rangere højt på søgemaskinerne.
Fase 6 - Byggefase
Når manus er godkendt, og ikke før, skal vi have hældt al vores lækre indhold over på sitet. Det kan være en i høj grad manuel proces, og ofte vil vi på et eller andet tidspunkt inddrage kundens nøglemedarbejdere, så de får lært at håndtere sitet selv.
Fase 7 - Integration
Integrationsfasen er der, hvor jeres nye site kommer til at få nye venner – måske skal det kunne snakke sammen med jeres ERP-system, med PIM, med assorterede Microsoftplatforme, med en webshop, med Mailchimp eller andre mailplatforme, I allerede har. Det skal – helt sikkert, hvis vi har noget at skulle have sagt – enten snakke sammen med jeres bestående CRM, eller også skal det selv have en CRM-ting i maven, som kan hjælpe jer med at skabe forretning. Heldigvis ved vi alt, hvad sitet skal kunne, i forvejen, fordi vi jo har en dejlig konkret kravspec at bladre i.
Fase 8 - Test
En fase, mange sparer væk. Det vil vi gerne have lov til at advare imod, men vi forstår det godt. En ordentlig usability test tager tid og koster penge, og man får irriterende sandheder smidt i hovedet, og man er typisk relativt utålmodig på det her tidspunkt i processen. Men med usability tests fanger man ofte de ting, som brugerne fremover vil sidde og blive mugne over. Humlen her er at undgå friktion – brugerne er kræsne, utålmodige og ved godt, at de er bossen. Oplever de friktion i form af langsomme sider, dårlig navigation, tunge tekster, uforståelige calls-to-action eller sådan noget, så er de væk. I usability tests kan vi rette op på tilsyneladende usynlige og ubetydelige småting, før de rammer jer på forretningen.
Fase 9 - Release
Nu skal dyret i luften. Det skal fejres. Der er altid det forventelige uventede koks med redirects og tekniske ting, men det tager vi (eller jeres øvrige leverandører) os/sig af.
En af vores kunder havde en masse kasser af noget julevin stående, og i løbet af den første uge af det nye websites levetid udloddede man en flaske vin til enhver, der fandt en slåfejl eller en teknisk fejl. Selv om vi havde fejlrettet og læst med lup, så kom de af med en masse vin alligevel. Det er bare sådan, livet er. Men nyd det. Fejr det med kage, med tarteletter, med finsk tango, med stangspringskonkurrence, køb en halv meter hamburgerryg med rød sløjfe om, eller hvad som helst, I kan finde på. Og husk at prale i vildskab på sociale medier, men vent lige, til I har delt den sidste flaske vin ud…
Og nu: De ni faser
Et webprojekt – hvor man skal starte fra scratch og ikke bare give det eksisterende site en tur med pudseklud og WD40, rummer typisk disse ni faser:
Hele processen er nødt til at begynde et helt centralt sted med et spørgsmål, der kan føles nærgående: Hvad vil I overhovedet med jeres website?
Det er det, vi kalder de strategiske overvejelser, for det er her, vi sætter kursen. Vi skal afdække målgrupper og segmenter, vi skal gå i dybden med at finde de rigtige argumenter for at man skal vælge jer, og vi skal nøje overveje, hvordan vi får skabt den rigtige trafik.
Det gør vi typisk sammen med jer på en workshop, hvorefter vi går hjem og tænker, skriver, ringer til jeres venner og uvenner, og så fremlægger vi en plan for jer.
Læs fx her om hvordan vi typisk går til den slags opgaver.
Når vi ved, hvad vi skal med websitet forretningsmæssigt og kommunikativt, kan vi begynde at definere, hvad det så skal kunne. Kravspec’en er et metodisk stykke arbejde med et relativt højt tørstofindhold, men det er af afgørende vigtighed for at naile den efterfølgende proces. Hvor vigtigt er det, at sitet fungerer på mobile platforme (et bud: Megavigtigt)? Hvilke integrationsmuligheder skal der være over til jeres andre IT-løsninger? Skal der være mulighed for webshop eller PIM-integration? Jo mere nøjeregnende vi er med dette stykke arbejde, jo nemmere bliver alt andet sidenhen – og vi undgår også efterfølgende diskussioner om hvorfor den ikke kan dit eller dat. Det hele står i kravspec’en.
Nu ved vi, hvilket website vi gerne vil have med. Nu skal vi vælge den motor, det skal køre på. I har formentlig allerede en platform, jeres nuværende website ligger på – vi skal vurdere, om det er den rigtige, og om den er fremtidssikret (så vidt som det nu kan lade sig gøre). Der er mange overvejelser her, og dem skal vi nok hjælpe jer med at afklare. De vigtigste er:
- Pris: Nogle CMS’er gratis, fx Wordpress. Men med gratis menes ofte, at der er skjulte omkostninger derinde et sted. Med gratis må man lægge sig på knæ og bare acceptere, at der er talrige begrænsninger i design og funktionalitet, som måske ikke lige harmonerer med det, man skal bruge. Det kan alt sammen løses. Men så kører taxametret også. Det kan være mere økonomisk fordelagtigt at vælge et købe-CMS, der kan det, man vil have, fra begyndelsen.
- Brugervenlighed: Hvem skal sidde og opdatere fra dag til dag, hvor mange skal have administratoradgang, og har folk de skills, der skal til for at håndtere systemet? Nogle CMS’er er komplekse, andre er bedragerisk enkle, men alle skal læres – og kan læres. Her skal jeres rådgiver gerne være så uvildig, som man nu kan være. Vi har alle vores yndlings-CMS’er; hos os hedder de HubSpot, Dynamicweb og Wordpress, men vi er ikke religiøse. Særlig meget. Vi har bare set lyset, og det strømmer guddommeligt ud over menneskeheden fra HubSpot.
Når vi har valgt systemet og ved, hvad det skal kunne, kan vi gå i design-mode. Her skal vi definere sitets IA (Internet Architecture), brugerflade, farveholdning, opsætning m.m., og det skal alt sammen kunne rummes i de skabeloner, vi har valgt til sitet. De tider er forbi, hvor webdesignere eksperimenterede med al landsens sære ideer til brugerinterfacet – brugerne er internet-savvy som bare pokker og ved nøjagtigt, hvad de forventer skal være hvor. Det ved vi alt om.
Sideløbende med fase 4 (og også ofte før det) skal der skrives. Vi ser desværre alt, alt for ofte, at virksomheder får sig overtalt til et billigt website – uden at nogen gør opmærksom på, at der også skal proppes indhold i sitet i form af tekst, billeder, video, grafik, cases og så videre. Man tror, det er løwn, men for mange webdesignere er indholdet sekundært og noget, kunden selv må ligge og rode med. Forstå det, hvem som kan.
For os er indholdet, budskaberne, evnen til at skabe forretning, alt. Vi arbejder ofte i et værktøj, der hedder Slickplan, og hvor man på en og samme tid kan skrive teksten, strukturere sitet i sider og undersider og også skrive SEO-snippets i samme arbejdsgang. Det giver overblik og gør det let for kunden at læse korrektur. Når manus er godkendt, skal det (ofte) oversættes; her bruger vi professionelle oversætterbureauer. Under manusfasen hører også den indledende SEO-analyse, hvor vi ser på, hvilke ord og vendinger, vi bør benytte os flittigt af i teksten, så I kan komme til at rangere højt på søgemaskinerne.
Når manus er godkendt, og ikke før, skal vi have hældt al vores lækre indhold over på sitet. Det kan være en i høj grad manuel proces, og ofte vil vi på et eller andet tidspunkt inddrage kundens nøglemedarbejdere, så de får lært at håndtere sitet selv.
Integrationsfasen er der, hvor jeres nye site kommer til at få nye venner – måske skal det kunne snakke sammen med jeres ERP-system, med PIM, med assorterede Microsoftplatforme, med en webshop, med Mailchimp eller andre mailplatforme, I allerede har. Det skal – helt sikkert, hvis vi har noget at skulle have sagt – enten snakke sammen med jeres bestående CRM, eller også skal det selv have en CRM-ting i maven, som kan hjælpe jer med at skabe forretning. Heldigvis ved vi alt, hvad sitet skal kunne, i forvejen, fordi vi jo har en dejlig konkret kravspec at bladre i.
En fase, mange sparer væk. Det vil vi gerne have lov til at advare imod, men vi forstår det godt. En ordentlig usability test tager tid og koster penge, og man får irriterende sandheder smidt i hovedet, og man er typisk relativt utålmodig på det her tidspunkt i processen. Men med usability tests fanger man ofte de ting, som brugerne fremover vil sidde og blive mugne over. Humlen her er at undgå friktion – brugerne er kræsne, utålmodige og ved godt, at de er bossen. Oplever de friktion i form af langsomme sider, dårlig navigation, tunge tekster, uforståelige calls-to-action eller sådan noget, så er de væk. I usability tests kan vi rette op på tilsyneladende usynlige og ubetydelige småting, før de rammer jer på forretningen.
Nu skal dyret i luften. Det skal fejres. Der er altid det forventelige uventede koks med redirects og tekniske ting, men det tager vi (eller jeres øvrige leverandører) sig af.
En af vores kunder havde en masse kasser af noget julevin stående, og i løbet af den første uge af det nye websites levetid udloddede man en flaske vin til enhver, der fandt en slåfejl eller en teknisk fejl. Selv om vi havde fejlrettet og læst med lup, så kom de af med en masse vin alligevel. Det er bare sådan, livet er. Men nyd det. Fejr det med kage, med tarteletter, med finsk tango, med stangspringskonkurrence, køb en halv meter hamburgerryg med rød sløjfe om, eller hvad som helst, I kan finde på. Og husk at prale i vildskab på sociale medier, men vent lige, til I har delt den sidste flaske vin ud…
Men hvor lang tid tager alt det der?
Det korte svar er: Det tager så kort tid, som du har ressourcer til! Vi har produceret websites på få uger, og vi har produceret websites, hvor processen af flere forskellige årsager er blevet forsinket, så det tager op til et helt år.
Det sidste er irriterende for alle og kan ikke anbefales. Benspænd nummer ét er ofte, at det kan være svært at få fremskaffet materiale om produkter, emner til case stories, og at det tager tid at få læst korrektur på de forskellige sproglag.
Vi forsøger derfor altid at lægge en ambitiøs tidsplan, så vi får smækket noget dej på bagepladen.
Tag kontakt til os i dag – vi går gerne i dybden med en eller flere af disse faser.
Vi har begået en smuk grafisk opsætning af flowet i de ni faser. Den kan du hente her som PDF - ganske gratis! Bare klik 👇