Online indsats gav 134 ansøgere til 15 opslåede stillinger
Flux havde behov for at besætte en række ubesatte stillinger som led i virksomhedens ekspansion.
Din virksomhed er mellemstor. I har spændende og udfordrende kunder. I har glade kollegaer.
Alligevel kan du ikke besætte dine 3 sidste stillinger. Du har annonceret lokalt. Du har annonceret på Jobindex. Du har sat et banner op ude ved landevejen. Ingen bider på.
Skal rekruttering virkelig være så svært?
Bruger du dit rekrutteringsbudget på kandidater, som aldrig kommer til at søge dine stillinger?
Denne case beskriver hvordan Flux med hovedkontor i Asnæs lagde en strategi sammen med FXA, der ramte kvalificerede kandidater i lokalområdet. Mennesker, der muligvis aldrig har vidst, at jobmulighederne lå lige i baghaven.
Du kan læse om hvordan vi greb udfordringen an, ved brug af online targeting, lige her:
Flux’ udfordring: Flere jobs end ansøgere
Flux har i 4 årtier udviklet og produceret magnetiske komponenter til nogle af de mest komplekse applikationer indenfor rumfart, greentech og industri. De seneste års positive vækst har samtidig resulteret i flere åbne jobs end ansøgere. Alle de traditionelle kanaler som Jobindex og lokalannoncering er prøvet, men resultaterne har ladet vente på sig.
Det var den udfordring Flux kom til os med, i begyndelsen af vores samarbejde.
Flux’ faciliteter er placeret i Asnæs i Odsherred på Vestsjælland, godt 90 km fra København (og en stor produktion i Bangkok!). Jobopslag havde ikke tilstrækkelig held med at overbevise kandidater. Vurderingen var, at Flux havde held med at ramme i lokalområder op til 25 km fra Asnæs. Strategien blev derfor, at ramme i et område fra 25 til 35 km, hvilket fordoblede grundlaget for ansøgerne.
FXA var derfor på en mission om at få jobannoncerne eksponeret i lokalområdet over 25 km fra Asnæs og nå flere kandidater.
Tak til targeting-taktik!
Svaret lå på de sociale medier og i en rekrutteringskampagne igennem Facebook, LinkedIn og Google, hvor vi meget præcist kunne specificere geografiske arealer for visninger. Her kunne vi også tweake alt fra interesseområder til brugernes mønstre, som f.eks, nytilflyttere eller jobsøgende. Med targeting, kunne vi meget præcist nå ud til de ideelle kandidater, og samtidig undgå unødvendige visninger i byerne udenfor vores fokusområde.
Vi udarbejdede en lille video, der skulle skabe positiv opmærksomhed på virksomhedens mest interessante forretningsområde og give beskueren lyst til at være en del af det danske rumeventyr, lige i deres egen baghave.
Vi skabte 10 Google Display annoncer, 3 Facebook annoncer, samt 3 LinkedIn annoncer. Disse annoncer blev alle meget præcist indstillet efter en skarp analyse af ”den ideelle kandidat” for Flux – med fokus på at ramme de rigtige mennesker. Alle med link til en landingpage med det fulde jobopslag. Med denne strategi undgik Flux alle mellemmænd - og fik trafikken direkte til deres hjemmeside og rekrutteringsansvarlige.
Resultatet
Kampagnen løb over 3 uger og resultaterne var ikke til at tage fejl af. Vi havde ramt jobsøgende, som Flux aldrig før havde været i kontakt med. Vi fik lynhurtigt leads ind på stillingsopslaget og herefter begyndte ansøgningerne at vælte ind.
På kun 3 uger blev hele 14 ud af 15 stillinger besat.
Det blev hurtigt klart for Flux, at denne metode tiltrak de helt rigtige mennesker, og de gav FXA ansvaret for at køre en identisk kampagne kun få måneder efter, for at tiltrække endnu flere kandidater til deres nye ledige stillinger.
Omkring 1.2 millioner mennesker så vores opslag. 12,083 interagerede med annoncen, ved at klikke ind på vores landingpage. Vi fik i alt 134 ansøgere. Derudover formåede vi at få fat i mennesker, som ikke før havde vist interesse i Flux' indhold - de udgør hele 85% af ansøgerne.
Er det investeringen værd?
Hver case er forskellig, men gennemsnitligt er annoncering på sociale medier billigere og mere effektiv end traditionelle rekrutteringsprocesser.
Mange virksomheder kender sikkert de samme udfordringer med at få synlighed lokalt som Flux.
Kan du nikke genkendende til at være en virksomhed med flere spændende stillinger end ansøgere?
Minimum succes med jobannoncer på jobbaser?
Resultaterne for Flux viser, at vi har fundet en god opskrift til at tiltrække kvalificerede kandidater til den type af virksomheder, som har flere ledige jobs end ansøgere i lokalområdet.
Vores holdning er, at alle virksomheder har noget interessant at tilbyde nye kollegaer. Men ikke alle får det forklaret tydeligt nok i deres kommunikation.