Er din virksomhed en producent eller et brand?
Nike. Apple. Maersk. Lego. Vi kender alle virksomheder, der helt tydeligt kommunikerer som brands.
Ingen er i tvivl om, hvad de står for, og hvad de gerne vil sælge. Det er værd at huske, at alle kendte brands på et tidspunkt har været ukendte. De har målbevidst defineret deres eksistensberettigelse og kommunikeret entydigt og konsekvent.
Denne blog er en hjælpende hånd til de mange industrivirksomheder, der stadig ikke ser sig selv som et brand, og dermed heller ikke formår at få omverdenen til at se sig som sådan. Den kaster ligeledes lys på, hvorfor det er så vigtigt at blive set som netop et brand fremfor blot en producent.
For hvorfor er det egentligt relevant at fremstå som et brand? For mange, der arbejder med CNC-maskiner, stålprofiler og industri 4.0, kan det virke en anelse som pseudo-snak. Derfor vil vi forsøge at præsentere nogle enkle argumenter, der kan få snakken om brandudvikling helt ned på jorden. Det er nemlig rimelig vigtigt at arbejde med sin virksomhed som et brand, da det giver potentielle kunder og medarbejdere en bedre forståelse for din virksomhed. Artiklen fokuserer på disse 5 gyldne områder:
-
1. Hvem taler vi til, hvad taler vi om, og hvor
-
2. Et løfte til kunden
-
3. Konsistent kommunikation øger troværdigheden
-
4. Hvordan medarbejdere styrker dit brand
-
5. Valide data giver bedre grundlag for at styrke dit brand
Hvem? Hvad? Hvor?
Et løfte til kunden
NEXT LEVEL MAGNETICS FOR POWER SOLUTIONS
Kunden hedder Flux og designer og producerer magnetiske komponenter på et niveau, der sikrer dem en plads på alle ESAs rumekspeditioner. Sætningen bliver hele tiden fyldt med værdi gennem design, billedvalg og ikke mindst den løbende kommunikation. Vil man være ”next level”, kan man ikke samtidig være ”so last year”.
Sig det tydeligt. Og sig det ofte
Medarbejdere som ambassadører
Et godt brand skaber troværdighed over for alle medarbejdere i virksomheden, fordi de kan se sig selv i det, virksomheden kommunikerer. Selvom man har været i ansat i en virksomhed i mange år, kan et skarpt brand medvirke til at bekræfte valget af arbejdsplads. Men lige så vigtigt er det, at potentielle medarbejdere hellere vil arbejde i en virksomhed, der fremstår klar i sit udtryk og båret af værdier. I tider, hvor det kan være svært at finde de rigtige medarbejdere, er det afgørende, at man som jobsøger kan se sig selv i det brand, man introduceres for. Som jobsøgende er der virksomheder nok at vælge imellem, så de skarpeste brands er også de stærkeste magneter for kvalificerede ansøgere.
Content is (still) king
Det kræver en forståelse og analyse af din virksomheds kernebudskab for at komme godt i gang med brandudviklingen og give netop din virksomhed en konkurrencefordel.
Er det tid til at arbejde med brandudviklingen for din virksomhed? Eller er du interesseret i at høre mere om processen?