Elefanten i rummet

Mellemstor industrivirksomhed. God forretning.
Helt blank på kommunikation

 

Er din virksomhed i denne kategori, så læs videre. Denne blog handler nemlig om de mange virksomheder, som udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Som er vokset fra et mindre smedeværksted til en stor professionel forretning med salg i Danmark, EU og USA. Som har en ejer, der stadig er aktiv i organisationen. Og som kæmper med at skaffe nye kunde-leads på en anden måde end det gode, gamle canvassalg. For eksempel.

Virksomheder som disse har typisk meget mere fokus på salg end på markedsføring. Det skyldes primært, at organisationen er vokset ved at have dygtige salgsfolk, som har brugt deres netværk (og charme) til at skaffe mere omsætning. Marketingafdelingen er til gengæld oftest defineret ved at være én person, som har en bred palet af opgaver, der kun sporadisk har med marketing at gøre.

Elefanten i rummet? At bruge mange ressourcer på at gøre kunder glade, når de dukker op i pipeline, men ikke bruge krudt på at øge pipeline med online marketing.

Lyder det bekendt?

Selv hvis beskrivelsen ikke rammer 100%, så vil mange nok nikke genkendende til at virksomheden arbejder professionelt med kerneprodukterne, men ikke udnytter de oplagte muligheder, der ligger i strategisk funderet kommunikation. Og hvad kan man så gøre ved det?

Først og fremmest kræver det, at man bliver bevidst om, at der er en udfordring. Uden den erkendelse bliver det op ad bakke at ændre profil og arbejdsprocesser.

Hvilke typer af problemer taler vi om?

For nogle kan udfordringen være, at de kunder man forfølger, ikke længere forstår virksomhedens lingo. Man taler om maskinparken, trods at kunden i virkeligheden er mere interesseret i at høre om processen og hvilken værdi virksomheden tilfører. Eller man har svært ved at følge og forstå kunden igennem salgsprocessen, fordi de først dukker op i systemet, når der afgives en ordre. Det kan også handle om, at den virksomhed man er, ikke afspejles i virksomhedens website, som blot er et slags visitkort og ikke en platform der skaber forretning.

Udfordringerne kan være mange:

  1. Der mangler en klar strategi for kommunikationen
  2. Der mangler styringsværktøjer (læs: CRM)
  3. Der mangler klare snitflader imellem salg og marketing
  4. Der mangler det hele

- men medicinen er oftest nem at docere. Lad os tage et punkt ad gangen.

Der mangler en klar strategi for kommunikationen

Alle kender det. Leder man efter viden, så starter søgningen online. Ikke i telefonbogen og ikke i emnekartoteket. Bliver dit indhold ikke fundet på nettet, så er du allerede sorteret fra. Derfor er virksomheders budskab og grafiske udtryk særdeles vigtige værktøjer til at fremstå som en professionel og troværdig samarbejdspartner. Verdens bedste producent af en bestemt komponent eller ydelse, er kun så indbydende udadtil, som man kan google sig til. Et lidt bedaget udtryk, et logo der ikke kan aflæses på sociale medier og trivielle vendinger om virksomheden. Det skræmmer de fleste væk. Både potentielle kunder og medarbejdere. Til gengæld vil godt og engagerende indhold, som svarer konkret på nogle af de spørgsmål kunden har, fastholde interessen.

Derfor kræves der en klar strategi for kommunikationen. Basalt set handler det om at se på virksomhedens forretningsstrategi og bygge en tilsvarende strategi for markedsføringen, så den underbygger virksomhedens overordnede mål.

Det første punkt er at være helt spids på, hvem de primære kunder er. Ikke kun i branchekoder og geografisk, men helt præcist, hvem de er. Er det en ingeniør eller en indkøber, en mand eller en kvinde? Hvilket uddannelsesniveau har de, hvor skaffer de deres faglige viden, og hvilke problemer bokser de med, som I kan hjælpe dem med at løse? Når det er klarlagt, bliver det nemmere at beskrive hvilke budskaber, I skal bruge for at fremstå som vidende og relevante.

Dernæst skal en strategi tage stilling til, hvordan I i dag behandler kundeemner og hvordan dette kan digitaliseres.

Der mangler styringsværktøjer (læs CRM)

Ofte er personer i salg nøglen til virksomhedens succes, hvilket er meget naturligt. Men mister man en vigtig salgsperson, mister man så også viden om kunden. Grundlæggende skal I sikre jer, at kundeviden opsamles digitalt, for på den måde kan den bruges af andre sælgere og ledelsen. Kender I bestående kunders rejse fra ukendt kunde til glad ambassadør, så kan den viden bruges til at skaffe nye kunder. Kerneordet her er CRM.

CRM


Men CRM er ikke kun et styringsværktøj i salg. Det er i lige så høj grad vigtigt for marketing. Et effektivt samarbejde imellem salg og marketing kræver at der er fælles forståelse af målet, hvilket oftest ikke er tilfældet. En af verdens mest anerkendte CRM-platforme, HubSpot, opfordrer til, at man ikke har en salgsafdeling og en marketing ditto. I stedet skal man samle dem og kalde dem et revenue-team. Det lyder måske lidt smart, men idéen er, at man i fællesskab arbejder på at indfri omsætningsmål, ved at salgsteamet stiller krav til de aktiviteter, der udvikles i marketing. Til gengæld skal marketing sikre, at materialet rammer den rigtige målgruppe på det rigtige tidspunkt.

Udfordringen er altid, at der tænkes kortsigtet i salg - og langsigtet i marketing. Nogle virksomheder har desuden den udfordring, at de måske kun har den éne person i marketing. Det ændrer dog ikke ved, at man skal bruge ressourcer, hvis man vil have succes med sammenkoblingen af salg og marketing. Men man kan naturligvis outsource denne ydelse. (Det er her FXA kommer ind i billedet).

Lidt overraskende er det, at den langt overvejende del af danske virksomheder med 100+ medarbejdere og flere hundrede millioner i omsætning i dag ikke benytter et formaliseret CRM-system. Der bliver brugt en variation af håndholdte løsninger, som for eksempel Excell, whiteboard eller gule lapper. Der er naturligvis nogle, der arbejder med CRM, men det er ofte en digital platform, der ikke er integreret med andre systemer og derfor bliver data ikke brugt på tværs af organisationen men kun i salg. Fælles for dem alle er, at data bliver statiske og ikke kan bruges til at gøre marketing klogere og dygtigere.

Der mangler snitflader imellem salg og marketing

Netop forholdet imellem salgsafdelingen og marketing er en vigtig nøgle til at få succes med digitalisering. Det handler om ”sales enablement”. Lidt statistik fra State-of-marketing-trends 2022, som baseres på data fra 6000 virksomheder: kun 9% af det materiale der udvikles i marketingafdelinger, bliver brugt i salgsfasen. Det betyder skræmmende nok, at 91% ikke gør. Det skyldes, at marketing ikke får input og ønsker fra salg, men udvikler egen strategi, som oftest baseres på erfaring med hvad, der er brug for i løbet af året. Mangler man input, så kommer det til at handle om dét, som man kan kontrollere; nemlig design og fotos – altså farvelade i stedet for konkrete budskaber.

Skaber dit website forretning


Salgsansvarlige ved til gengæld helt præcist, hvad kunden ønsker i en mødesituation. Derfor udarbejder de deres egne præsentationer efter bedste (ofte haltende) evne uden smålig skelen til design. Resultatet er, at budskabet kommer over disken, men fremstår upræcist og rodet.

Sales enablement handler om at få salg og marketing til at arbejde sammen og få beskrevet salgsprocessen fra første møde på sociale medier til en ordre er afgivet. 95% af alle handler begynder med en søgning på Google. Derfor bliver det afgørende at være til stede online med det rigtige budskab på det rigtige tidspunkt. Sammenkædningen af de to afdelinger vil med andre ord sikre langt bedre kommunikation - og med hjælp fra CRM sikre konkret statistik på hele kunderejsen.

Der mangler det hele

Er I i den situation, at interne processer og marketing er ikke-eksisterende, så fortvivl ikke. Det vigtigste er, at der er en klar erkendelse af situationen. Nogle gange er det en fordel at starte fra bunden, fordi det kan være nemmere at opbygge rutiner, hvis der ikke findes nogle.

Og hvordan spiser man så denne elefant? Man plejer at sige: Halen først. Vi anbefaler altid at begynde med hovedet.

Hovedet i denne sammenhæng er en klar strategi for kommunikationen efterfulgt af CRM. Det kan siges med mange andre ord, men det er, hvad der skal til for at få succes med at digitalisere en virksomhed og blive set og hørt af de rigtige. Og hvem er i tvivl om, at det er nødvendigt?

Skal vi udarbejde jeres kommunikationsstrategi? Book et møde i dag, så kan vi fortælle nærmere om det.
Fandt du ikke denne blog interessant, så vil du måske synes om denne lille opskrift:
Elefantstuvning

GettyImages-1166451349

Elefantstuvning


Vejledning

1. Skær elefanten i mundrette stykker (Dette tager omkring 2 måneder)
2. Brug store kedler til at simre lige dele elefant og grøntsager med bouillon nok til at dække
3. Kog i et par dage
4. Hvis der forventes flere gæster, tilsæt da kaninerne - men kun hvis det er strengt nødvendigt

Ingredienser
  • 1 mellemstor elefant
  • 225-liters beholdere med bouillon
  • 300 kg. diverse friske grøntsager, hakkede
  • 2 kaniner (kan udelades)
Har du brug for ekstra information eller vejledning?

Book et møde i dag