Og bedst som man troede, at den go’e gamle corporate brochure var yt!
Vi har gjort det igen. Produceret en brochure. Vi er så gammeldags, at vi er blevet moderne. Denne blog handler om at genoplive brochureformatet, og om hvorfor det er en god markedsføringsidé.
For mange er den papirbårne kommunikation noget, der tilhører fortiden. Tænk fx på de gamle annoncekampagner i aviserne med klippekupon eller på store oplag af brochurer, der fyldte på lageret, indtil de skulle makuleres. Hvorfor gik de af mode? Primært fordi effekten af investeringen er svær at måle. En god kampagne kunne få telefonerne til at ringe i salgsafdelingen, men hvorfor? Man kunne ikke få evidens for, hvorfor det virkede eller ikke virkede.
Så kom det verdensomspændende spindelvæv. Pludselig kunne man i kolde tal se, hvor mange der kom forbi ens website, hvor de kom fra, og hvor længe de var der. Selv de tunge produktkataloger med EAN-numre og Ø-dimensioner kom med tiden online, hvilket udryddede de uanede mængder af ikkeopdateret data, som tidligere hærgede. Og dét højnede kundernes oplevelse af kvalitet og serviceniveau.
Papir var udkonkurreret.
”Hold kaje en lækker folder”
Vores holdning er dog, at man alligevel smed barnet ud med badevandet. Det er helt korrekt, at man ikke skaffer viden om brugerens adfærd med en brochure. Men idéen om at en virksomhed har gjort sig umage med at designe og trykke en virksomhedsprofil på papir, handler om at få opmærksomhed og anerkendelse fra det øjeblik, hvor brochuren lander på kundens bord. Målet er ikke nødvendigt at kunden skal læse alt, hvad der står deri. Det er nok at de får følelsen af, at virksomheden har styr på sine egne værdier og ydelser. På den måde bliver en god corporate brochure et statement, som har langt større effekt end et simpelt visitkort. Og evidens? Der er jo ikke meget statistik i at aflevere en brochure, og se reaktionen. Men som kvalitativ undersøgelse fungerer det nu strålende.
Man kan altid argumentere for, at pengene bør bruges på mere aktiv kommunikation. Og skal man sælge ost, vil en brochure måske være overkill. Men har man en vare til 10 millioner kroner, og vil sælge sin virksomhed på troværdighed og evnen til at styre komplicerede processer, så er det vigtigt at det førstehåndsindtryk, man giver sin kunde på første kundemøde, er lige i skabet.
En god brochure skal naturligvis vise virksomhedens allerbedste side i ord og fotos. Skal der produceres nyt indhold dertil, kan det sagtens blive lidt af en udskrivning. Vores erfaring er dog, at det indhold, der i forvejen er produceret til websitet, kan bruges direkte - nu omsat til et andet grafisk format. Nemlig papiret. Forudsætningen er dog, at der er øset godt med kærlighed i udarbejdelsen af indholdet.
Billigere og bedre
Samtidig med, at brochuren som format bruges mindre og mindre, så er det blevet meget billigere at producere tryksager. I dag behøver man ikke at have 2.000 overskydende eksemplarer liggende på lageret af en tryksag med den afgåede direktørs kontrafej på side 3. I dag trykker man blot et mindre oplag, helt ned til 200 eksemplarer ad gangen, uden at startomkostningerne er markant højere.
Vi er en del designelskere, der stadig synes, at det er fantastisk at lege med brochureformatet. Og vigtigere endnu er mange yngre kunder ikke vant til brochuren som fænomen. Begejstringen derfor, er derfor dét større. Alt går af mode indtil det kommer på mode igen. Det er næsten en naturlov.